Eerste weekjes - Reisverslag uit Valmiera, Letland van Jessica - WaarBenJij.nu Eerste weekjes - Reisverslag uit Valmiera, Letland van Jessica - WaarBenJij.nu

Eerste weekjes

Blijf op de hoogte en volg Jessica

11 September 2015 | Letland, Valmiera

Hier zit ik dan... In een vreemde stad, in een vreemd land. Een land en voornamelijk een stad die de laatste weken steeds minder vreemd beginnen te worden en dit ik steeds meer als mijn "thuis" begin te zien.
Op een kamer die nét iets groter is dan mijn kamer in Delft, en dan moet ik 'm ook nog eens delen. Maar hoe klein deze kamer ook is, het begint toch echt mijn eigen huisje te worden.
Ja, ik kan het hier wel voor vier maanden uithouden en heel er naar mijn zin hebben. Iets wat ik niet kan, is blogs schrijven... of in ieder geval niet goed.
Maar toch wil ik iets hebben om ervoor te zorgen dat ik niks vergeet, want dat begin ik nu wel al te doen... alle leuke dingen van de afgelopen weken te vergeten. Natuurlijk kan ik daarvoor ook gewoon iets gebruiken dat niet online is, maar ik denk dat het ook voor andere mensen, misschien wel voor jou, leuk is om mijn avonturen te lezen.

Daarom... Lets start!

Dinsdag 25 augustus... de dag van mijn vertrek uit Nederland en mijn aankomst in Letland. 's ochtends lekker rustig aan, want ik hoefde toch pas 's middags het vliegtuitg te halen. Daarnaast wilde ik nog zoveel mogelijk tijd doorbrengen met Mams, Paps en Kim als mogelijk was.
Na lekker met z'n vieren ontbeten te hebben was het tijd om richting Eindhoven te vertrekken. Daar aangekomen mijn koffer afgegeven en vliegticket laten checken, iets wat langer duurde dan ik zou denken, maar dat kwam doordat we te vroeg waren. Zodra dit achter de rug was, hebben we met z'n vieren Starbucks genomen. Natuurlijk had Pap weer normale koffie en vond Kim het helemaal niet lekker. Maar hé, dát zijn onze typische Starbucksbezoeken. Nadat de Starbucks coffee op was kwam het moeilijkste deel... Afscheid nemen. We zijn met z'n alle zo ver gelopen als Pap, Mam en Kim mochten komen, maar daarna was het toch echt tijd om afscheid te nemen. Tranen en lange, stevige knuffels... dat is wat bij een afscheid voor zo lang komt kijken. Vervolgens door de douane controle gelopen en echt... dat is niks voor mij. Véél te veel gestress. Na de douane nog een winkeltje, maar het enige waar ik zin in had was om eindelijk te vertrekken. Dus dat werd zitten en wachten. Toen het eindelijk zo ver was om het vliegtuig in te gaan zag ik er waarschijnlijk heel erg gestrest uit. Hoe dan ook, ik mocht als één van de eerste het vliegtuig in. Super!
Over vliegen gesproken, dat is ge-wel-dig! Vooral het opstijgen en dalen vindt ik prachtig. Maar na twee uur naar wolken kijken is het ook wel weer fijn om het vliegtuig uit te mogen.
Riga... een vliegveld dat niet al te groot is en vergeleken met die van onze hoofdstad zelfs heel klein. Maar hé, dat is fijn. Samen met de jongen die tijdens de vlucht naast me zat en waar ik mee gesproken heb tijdens het vliegen naar buiten gelopen, waar ik toch echt in mijn eentje mijn weg moest vinden.
En ja hoor, dat was fout numero één: In plaats van de normale bus te nemen, pakte ik een speciale intercity bus. Maar de man van deze bus wilde me wel even naar het grote busstation van Riga brengen. En zijn vrouw zou er wel even voor zorgen dat ik veilig in de bus naar Valmiera terecht kwam. Dat terwijl ze me ook nog eens hielp met mijn koffer en helemaal gratis. Geweldig!
Aangekomen in Valmiera werd ik opgehaald door mijn mentor (een andere, Letse studente) die me naar mijn kamer bracht en me alle belangrijke info vertelde die ik op het eerste moment nodig had.
Zoals het hier hoort, heb ik snel even wat gegeten om vervolgend door te gaan naar de keuken van de tweede verdieping voor mijn eerste feestje met super gezellige mensen.

Tweede verdieping... dat is hier ook nog iets. Iets wat ik aan gewend raak en wat me straks helemaal in de war gaat brengen als ik weer in Nederland ben. Hier kennen ze namelijk geen begane grond. De begane grond is de eerste verdieping. En de eerste verdieping... dat is in Letland en stiekem ook steeds meer voor mij, de tweede verdieping. Enz. Enz.

De volgende dag voor het eerste naar school. Vervoermiddel naar school? Heel Lets: Lopen. Je loopt hier met gemak 5 km per dag en vaak nog veel meer.
De school is heel klein, maar dat zorgt ervoor dat het makkelijk is om de weg te vinden. Hoewel ik toch echt nog niet de plaats van elk lokaal uit mijn hoofd ken. Maar dat kan nog komen.
De docenten zijn echt super aardig, de internationale groep super leuk. Langzaamaan begint de internationale groep zelfs mijn internationale familie te worden.
Maar... we waren bij de eerste dag op de uni. Die was niet heel erg interessant. Gewoon wat informatie gekregen. Voor lunch zijn we (ik en een paar andere internationale) naar Hessburger in Valleta gegaan. Hessburger is een soort McDonalds, maar dan (in Letland) heel goedkoop. Voor een groot burgermenu betaal je namelijk € 4,50. Dat is te doen. Valleta is het winkelcentrum van Valmiera, zo'n 5/10 minuten lopen van school en zo'n 20/25 minuten lopen vanaf waar ik woon.

Over waar ik woon gesproken, ik woon in een soort hostel. Ik deel een kamer met één ander internationaal meisje en de gang/kast en badkamer met nog twee Letse meiden.

Donderdag was niet zo heel erg interessant. Weer wat informatie gehad en gegeten in de kantine onder school. Deze kantine is wel heel erg geweldig. Allemaal lekker, warm eten voor een mooie prijs. Hier in Valmiera eet ik dus (bijna) elke dag warm tussen de middag. Wat ik met het avondeten doe moet ik nog uit zien te vinden. Op dit moment eet ik voornamelijk alsof ik op vakantie ben, met veel pizza, burgers en restaurants.

Vrijdag hebben we wel iets heel leuks gedaan: international snack party! Een party waarop we het eten vanuit ons land moesten presenteren. Natuurlijk hebben we stroopwafels meegenomen en daarnaast hadden we oud hollands snoep. Maar het beste: Nederlandse Pannenkoeken! Hoewel we lang bezig zijn geweest, was dit erg leuk om te doen. Daarnaast vielen ze heel erg in de smaak en hebben we zelfs een prijs gewonnen voor het best klaargemaakte eten!

Zaterdag hebben we minigolf gespeeld en lunch gegeten bij een bier brouwerij. Daar hoort natuurlijk wel een lekker biertje bij!

Zondag en maandag lekker even niets gedaan. Deze dagen zijn heerlijk, vooral omdat ze hier bijna niet voorkomen.

Dinsdag was een officieel openingsfeest voor het nieuwe schooljaar. Aangezien alles in het Lets was, had ik het voornamelijk heel koud en baalde ik heel erg van de regen. Wat wel heel gaaf was, was de gezamelijke stoet naar het andere gebouw van de uni. Iets wat ik heel mooi mee kreeg, aangezien ik achter de stoet aan reed in een taxi. Taxi? Ja, taxi! Die zijn hier maar € 2,00. Dus € 1,00/€ 0,50 per persoon of zelfs gratis wanneer één iemand betaald. Geweldig!

Woensdag vrij en donderdag mijn eerste dag les: Lets! Super moeilijke taal, maar wel leuk om te leren aangezien ik nu in Letland zit. De vrouw die het geeft is daarna ook super aardig.

Vrijdag mijn eerste dag Tourism Marketing. Helaas is dat een stuk makkelijker dan ik gehoopt had, het meeste wat we krijgen heb ik of vorig jaar of op het MBO al gehad...

Zaterdag naar het strand geweest, was wel gezellig en vooral heel erg mooi.
Zondag naar Riga! Wat is dat een geweldig mooie stad! We zijn daar een hele dag geweest, maar ik heb nog steeds het gevoel dat we heel veel nog niet gezien hebben. Dus dan maar weer een keer terug gaan! Wel vind ik dat het voor een hoofdstad erg klein oogt, maar dat past goed bij de rest van het land. Oh, ik ben ook de Nederlandse Ambassade tegen gekomen! Dan weet ik dus waar ik heen moet, moet er iets geregeld worden. Hoewel ik zeker weet dat het me veel moeite gaat kosten om het weer terug te vinden.

De afgelopen week ben ik vooral veel bezig geweest met school, met meerdere keren een feestje of gezellig met z'n alle samen zijn.
Gister was het echter tijd voor het eerste belangrijke feestje. Een van de internationale jongens is namelijk jarig vandaag, wat gisteravond al gevierd werd. Eerst hebben we een boottocht gemaakt, super mooi maar wel kort. Maar voor € 2,00 moet je ook niet teveel verwachten. Na de boottocht naar het huis van vier van de internationale gegaan. Ik heb het naar mijn zin hier hoor, maar als ik naar hun huis kijk ben ik toch echt wel een beetje jaloers. Super groot en alleen voor hun vieren. Na het huisfeestje naar Citats, een bar die ik niet zo heel leuk vind, Vervolgens door naar Klondaika voor poolen en als laatst door naar Tinte, de bar die ik tot nu toe het leukste vind. Vandaag weer een dagje school en hier zijn we dan.

I know, lang stuk, dus ik vind het knap als je echt alles tot hier gelezen heb. Ik ga proberen vaker iets te plaatsen, zodat het kortere stukken worden. Maar nu weet je in ieder geval wat me de afgelopen weken heeft bezig gehouden.

  • 12 September 2015 - 17:34

    Daniëlle :

    Lieve Jess,

    Ik heb je stuk (helemaal zelfs

  • 12 September 2015 - 17:44

    Lydia Je Moeder:

    Super leuk reisverslag. super leuk om te lezen. ik heb het aan opa voorgelezen en die zat te glimmen en zei ook dat hij altijd al heeft gezegd dat vliegen mooi is. En we kregen gelijk verhalen van opa te horen natuurlijk

  • 12 September 2015 - 17:45

    Lydia:

    Papa zegt dat ik nog moest zeggen dat hij vind dat je een concurrent van Floortje bent

  • 12 September 2015 - 18:41

    Annelies:

    Volgens mij is het net vakantie i[v van studie. Leuk dat je een blog bij houd, kan ik je een beetje volgen. Dikke knuffel uit Nederland. (weet niet of het er nu dubbel op staat maar dan moet je er maar een verwijderen)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Letland, Valmiera

Jessica

Actief sinds 11 Sept. 2015
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 2519

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2015 - 25 December 2015

Exchange Valmiera, Letland

Landen bezocht: