26 September tot 9 Oktober - Reisverslag uit Valmiera, Letland van Jessica - WaarBenJij.nu 26 September tot 9 Oktober - Reisverslag uit Valmiera, Letland van Jessica - WaarBenJij.nu

26 September tot 9 Oktober

Blijf op de hoogte en volg Jessica

09 Oktober 2015 | Letland, Valmiera

Zaterdag 26 September was ik van plan niet zo veel te doen, behalve naar de bieb om wat huiswerk te maken. Dit was namelijk hard nodig met de komende deadline. Maar "gewoon even rustig" is hier toch echt een uitzondering. Want toen ik 's middags even naar buiten liep om wat te eten, kwam ik twee vrienden tegen. Die waren net op weg naar het restaurant, dus ja, ik moest toch eten... Dus ben ik gezellig mee gegaan. Super lekker gegeten voor een geweldig prijsje in mijn favoriete restaurantje (Bastions).
's Avonds dan rustig doen? Dat kon ook niet doorgaan. Want ja, als je gevraagd wordt om mee uit eten te gaan zeg je natuurlijk geen nee. Rond een uur of 8 dus aangekomen bij een restaurantje waar ik nog nooit geweest was, maar waar ze geweldig lekkere pizza's hebben.
Maar natuurlijk kon ik weer eens geen hele pizza op. Daar hebben ze hier iets geweldigs op gevonden: je kan je eten gewoon mee naar huis nemen! Geweldig!
Maar wij gingen nog lang niet naar huis, dus de hele avond met mijn pizza rond gelopen. Eerst even naar Klondaika, een bar met pooltafel die 24/7 open is wat vooral fijn is wanneer we uit willen gaan op Zondag, Maandag, Dinsdag of Woensdag. Dan is verder namelijk alles gesloten.
Daar drankje gedaan en pool gespeeld en om 22 uur door naar de bioscoop! En dat alles nog steeds lopend met mijn pizza.
Na de bios naar huis gegaan, om rond een uur of 1 uiteindelijk mijn bedje in te gaan. Dag rustig dagje!

Zondag was het sportdag! 'S ochtends anderen aangemoedigd tijdens voetbal, basketball en volleybal. Super gezellig maar god wat was het koud! Toen ik de kou echt niet meer uit kon houden naar het sportcafetje gelopen voor thee en raad eens? Die kregen we gratis! Super! 'S middags thuis huiswerk gemaakt. 'S avonds was het mijn beurt om aan de sportdag mee te doen: photo orienteering! Super leuk. Het eindpunt van de orienteering was bar Tinte (die voor deze gelegenheid wel een keer op Zondag open was), dus we zijn weer uitgegaan. Bij thuiskomst Pelmeni gegeten en ja, dat is zelfs super lekker midden in de nacht!

Achievement: voor het eerst alleen met de taxi gegaan in een land waar ik de taal niet spreek en alleen met steekwoorden en handgebaren kan gebaren waar ik heen moet. Wel spannend, maar voelde me wel stoer dat ik dit deed, haha.

Maandag was het echt heel hard nodig om huiswerk te maken, dus hier de hele dag mee bezig geweest.

Dinsdag was wat minder: ik was ziek. Dus school afmelden en de hele dag op bed gelegen.

Woensdag voelde ik me in de ochtend niet veel beter. Maar ik had een Field Trip, dus i moest mijn bed wel uit en naar school. En om eerlijk te zijn was het een hele goede keuze om gewoon te gaan. Ik had field trip van Nature Parks, dus de hele dag in de natuur gelopen. Dat was echt heerlijk en knapte ik heel erg van op. Heel veel foto's gemaakt (die nadat ik de opdracht heb ingeleverd op Facebook verschijnen). 's Avonds heel even naar een feestje, Oktoberfest, op de bovenste verdieping van de dorms (een soort flat, waar ik met héél veel studenten woon). Maar na een uurtje merkte ik dat ik toch nog niet helemaal beter was en ben ik lekker mijn bed weer in gedoken.

Donderdag had ik verwacht als een saaie dag, aangezien iedereen weg was. Maar als een dag saai wordt, moet je 'm zelf leuk maken. Daarom lekker in m'n eentje uit eren geweest en dit was super leuk.

Vrijdag naar Cesis, een stadje op een uur met de bus van Valmiera. Het was niet heel groot, maar wel heel mooi. (Iets wat je niet gelijk ziet als je de bus uit stapt, dus ik had even zoiets van oké... is dit het nou? Maar het centrum was heel mooi, spijt dat ik m'n camera niet bij me had). 's Avonds naar de basketbal seizoenopening van het schooljaar geweest en we hebben gewonnen! Het leukste is dat ik één van de jongens die mee speelde ook ken, namelijk van het uitgaan. Dat maakt het net wat leuker om naar de wedstrijd te kijken.
Na de wedstrijd even bij een van de Letse jongens op de kamer rond gehangen en daarna op naar Tinte. Hier kwamen we ook deze jongen uit het basketbal team weer tegen :)

Zaterdag basketbal wedstrijd van Valmiera (de stad waar ik woon) tegen Liepaja (een andere stad) en we hebben gewonnen! Hierna met Opa, Pap, Mam en Kim geskyped. Was super gezellig! Via de Skype 31e (kaartspel) gespeeld. Het was echt net alsof ik weer thuis was!

Zondag naar de film geweest. Weet de naam niet meer, maar weet wel dat het echt een goede film was!

Maandag afscheidsfeestje van één van de internationale jongens, die wegens privé omstandigheden naar huis moest. Super jammer dat ie weg moest, maar volgens mij vond ie ons cadeautje wel heel leuk. Dus dat is mooi.

Dinsdag heb ik mijn eerste brief ontvangen! Bedankt Merel, super leuk!
Voor iedereen die mij ook iets wil sturen, (van de Nederlandse producten die ik mis, zoals hagelslag, vla, pepernoten, tot een leuk kaartje, alles is welkom), zie hieronder mijn adres:

Mijn naam en achternaam
International Office
Vidzeme university of applied scienes
Cesu 4, Valmiera
LV-420
LATVIA

Zoals je ziet is dit een postadres, aangezien mijn woonadres geen postbus heeft. Zodra er een brief of pakketje voor mij binnen komt, krijg ik een mailtje dat ik mijn post op kan komen halen. Dus... kom maar op met die leuke post, haha.

Woensdag gewoon een normaal dagje school gehad.

Donderdag avond met de andere Theater bestuursleden geskyped. Dit was een heel leuk (maar natuurlijk ook serieus) avondje, waarin ik veel gelachen heb. Als er iets is dat ik echt mis hier, dan is het (o.a.) alle leuke theatermensjes. Daarom ben ik ook zo blij met de andere bestuursleden waarmee ik elke week (moet, haha) Skype :)

En dan vandaag... IK BEN VERHUISD!!!! Omdat mijn kamergenootje en ik helaas niet zo heel goed overweg konden, ben ik verhuisd naar een andere kamer. Nu heb ik mijn eigen kamertje :) Heerlijk!


  • 10 Oktober 2015 - 16:32

    Leo:

    Weer een heel leuk stukje geschreven Jess, bedankt hiervoor
    wat is eigenlijk Pelmeni ?

  • 14 Oktober 2015 - 09:52

    Danielle:

    Leuk om te lezen Jess!

    Dikke knuff van ons.

    Daan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Letland, Valmiera

Jessica

Actief sinds 11 Sept. 2015
Verslag gelezen: 930
Totaal aantal bezoekers 2508

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2015 - 25 December 2015

Exchange Valmiera, Letland

Landen bezocht: